Wijziging Leerplichtwet 1969 vrijstelling bij lichamelijke of psychische gronden

Reactie

Naam Rijn IJssel (JHM Gipmans)
Plaats Arnhem
Datum 9 september 2020

Vraag1

Wat vindt u van het voorstel?
Tav het PO en VO lijkt mij een rol voor de samenwerkingsverbanden weggelegd.

Vraag2

Omdat op dit moment onduidelijk is bij welke partij de adviesrol ten aanzien van de onderwijskundige invalshoek neergelegd kan worden als het gaat om kinderen en jongeren die op het mbo zitten, is hierover op dit moment nog niets geregeld in het wetsvoorstel. Zou deze functie bij de RMC-regio kunnen worden belegd? Of komt een contactschool meer in aanmerking? Of is er een andere oplossing denkbaar?
Wat betreft het Mbo; Die keren dat daar gebruik van wordt gemaakt c.q. op wordt aangestuurd, is er vaak sprake van een ernstige belemmering, hetzij fysiek of psychisch. Daar is de schoolarts altijd bij betrokken.

Mocht er anderzins aangestuurd worden op een ontheffing, dan is daar altijd een zorgvuldig voortraject aan vooraf gegaan waarbij eerst alle alternatieven binnen en buiten het ROC zijn verkend. Vaak gaat het dan om jongeren die meerdere opleidingen hebben afgebroken en toe zijn aan werken. Vaak is de werkbank (lees arbeid) een beter alternatief dan de schoolbank. En zelfs dan wordt ook een BBL overwogen. In die afweging wordt het RBL altijd meegenomen. Voordat we zo ver zijn is de student besproken in de interne zorgstuctuur waarbij een studieloopbaanadviseur en orthopedagoge betrokken zijn. Alle ROC's kennen wel een dergelijke structuur waar nauw wordt samengewerkt met het RBL.

Als de vraag concreet is wie die onderwijskundige rol zou kunnen invullen dan denk ik aan de orthopedagogen.

Met vriendelijke groet,
Jos Gipmans
Stafmanager Studentzaken Rijn IJssel

Vraag3

De wijziging heeft ook betrekking op Caribisch Nederland. De adviesrol ten aanzien van het onderwijskundig perspectief is met deze wijziging belegd bij het Expertisecentrum onderwijszorg. Is het Expertisecentrum de meest geschikte partij om de adviesrol ten aanzien van het onderwijskundig perspectief te beleggen?
Geen mening