Verruiming vrijstellingenbeleid beroepsonderwijs

Reactie

Naam MBO Amersfoort (ir. E.J.H. Hoegen Dijkhof)
Plaats Amersfoort
Datum 19 december 2018

Vraag1

Het nieuwe artikel 3b regelt nu de regels voor vrijstellingen voor alle examenonderdelen. Is dit nieuwe artikel voldoende duidelijk?
In het kader van LLO kan een vrijstelling voor specifieke examenonderdelen in veel gevallen gebaseerd zijn op andere documenten dan examens, denk aan evc-verklaringen. Komt dat voldoende uit de verf? Mag/moet dat meer beschreven worden?

Vraag2

Het zevende lid van artikel 8 regelt nu dat per tijdvak en per referentieniveau maximaal twee kansen mogelijk zijn. Is dit nieuwe lid voldoende duidelijk?
ja

Vraag3

Zijn er nog andere opmerkingen of suggesties bij het wijzigingsbesluit?
Als ik het goed begrijp mag een student vrijstelling vragen voor een separaat examen (bv. schrijven NE 3F) op basis van eerder afgelegde examens. Dit vraagt aan examencommissies goed onderzoek van het eerdere examen. Is dit altijd beschikbaar bij de student bij instroom uit een andere opleiding/instelling? Na diplomering wordt dit werk bewaard in het examendossier en de student beschikt hier niet over.
Is het mogelijk inzage te regelen in DUO voor bv. secretarissen examencommissie en wettelijk vast te leggen dat een daar geregistreerd resultaat voor CE, IE of het gehele examenonderdeel betekent dat de examencommissie vrijstelling mag verlenen voor dat examenonderdeel zonder onderliggend werk te zien?
In het kader van LLO zal dikwijls geen vrijstelling verleend kunnen worden voor de generieke examenonderdelen. Veel werkenden hebben een vmbo-opleiding afgerond. Schep geen valse verwachtingen.
Veelal vraagt de student bij aanvang van de opleiding vrijstelling aan, omdat er dan ook geen onderwijs gevolgd hoeft te worden voor dat onderdeel (maatwerktraject). Wanneer je met een 5 voor Nederlands 3F vrijstelling kunt ontvangen op voorwaarde dat Engels op niveau 4 bij doorstroom een 6 is moet je wachten tot Engels afgerond is. Wat doe je in de tussentijd? Bij een 5 voor Engels moet de student immers alsnog Nederlands met een 6 afronden of Engels herkansen wanneer dat nog kan. Dit geeft ruimte maar ook organisatorische problemen.