Wet terugkeer en vreemdelingenbewaring

Reactie

Naam M Lemaire
Plaats Amsterdam
Datum 9 januari 2014

Vraag2

Wat is uw mening over de in het voorstel getroffen balans tussen een humaan regime met oog voor de menselijke maat enerzijds en de noodzaak de veiligheid en beheersbaarheid te kunnen handhaven anderzijds
1) De gronden voor oplegging van vreemdelingenbewaring blijven nagenoeg ongewijzigd. Dit betekent dat iedere “illegale vreemdeling” nog steeds het risico loopt in detentie terecht te komen. Ook de duur van de bewaring blijft ongewijzigd. Dit betekent dat ze nog steeds het risico lopen om 18 maanden vast te zitten. Dit is volstrekt inhumaan. Mensen die geen misdrijf hebben gepleegd horen niet het risico te lopen 18 maanden gedetineerd te worden. Feitelijk behoren vluchtelingen überhaupt niet in detentie genomen te worden. Het is tegen Europese mensenrechtenverdragen.

2) Het regime tijdens de detentie wordt ook nauwelijks humaner. De mensen hebben blijkens het voorstel onder het meest positieve regime nog steeds slechts recht op twee uur bezoek in de week en ze kunnen twee uur in de week sporten. Ze kunnen verder niet meer dan twee uur per dag luchten. Daarnaast kunnen allerlei mensonterende maatregelen worden getroffen, zoals onderzoek identiteit (vingerafdrukken), onderzoek aan lichaam en kleding en opsluiting in afzondering. Dit wijkt nauwelijks af van een detentieregime voor criminelen.

Bovendien bestaan er twee regimes naast elkaar, waardoor 'slecht gedrag' tijdens detentie van de vluchteling kan worden bestraft door haar/hem bovenstaande (reeds zeer minimale ) rechten te ontnemen. In dat geval mag zij/hij slechts 1 uur in de week bezoek ontvangen, slechts 1 uur per dag luchten en slechts 7 uur per dag buiten zijn cel verblijven. Dit regime is slechter dan het regime voor criminelen.

Aldus verdient het voorstel op geen enkele manier het predicaat 'humaner' regime.