VOG politiegegevens

Reactie

Naam Gemeente Utrecht (C Boogaart)
Plaats Utrecht
Datum 10 juli 2017

Vraag1

Wilt u reageren op het ontwerp-wetsvoorstel (artikel 35a) en de bijbehorende memorie van toelichting?
Het wetsvoorstel maakt het mogelijk dat er voor bepaalde functies een VOG politiegegevens wordt verlangd van de werknemer.
De gemeente Utrecht ziet graag dat deze mogelijk breder van toepassing is dan nu wordt voorgesteld (DJI, BOA’s en het OM). Ook van andere medewerkers bij de gemeente, zowel binnen als buiten het veiligheidsdomein, wordt een hoge mate van integriteit verwacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan medewerkers die zich bezig houden met bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit, met BIBOB onderzoek of met persoonsgerichte aanpak op snijvlak straf en zorg (High impact crime, polarisatie/radicalisering).
Het is wenselijk om de doelgroep ook uit te breiden naar gemeentelijke ambtenaren buiten het veiligheidsdomein: medewerkers die vergunningen verlenen/weigeren, die zich bezig houden met de aanschaf/verkoop van vastgoed of medewerkers bij de GBA(gemeentelijke basis administratie)-balies, om maar enkel voorbeelden te noemen. De mogelijkheid om deze medewerkers te screenen op het voorkomen in politiegegevens zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verder zorgen voor een integere overheid.
De gemeente Utrecht pleit er dan ook voor om het wettelijk kader en regelingen zodanig aan te passen dat bovenstaande opties tot de wettelijke mogelijkheid behoren en deze op te nemen in de nog op te stellen amvb/ministeriële regeling.