Wijziging van Warenwetregelgeving in verband met de aanwijzing van schadelijke stoffen in voedingssupplementen en kruidenpreparaten

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Arnhem
Datum 20 maart 2025

Vraag1

Wilt u reageren op deze regeling? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden. U kunt tot en met 24 maart 2025 reageren.
Mijn belangrijkste bezwaar is dat de beoordelende instanties (NVWA en het RIVM) de traditionele
bereidingswijze van kruiden niet meenemen in hun beoordeling. Daarmee worden de Chinese
kruiden te kort gedaan. Kenmerkend voor de Chinese geneeskunde is dat ze weinig/niet met
enkelvoudige kruiden werken maar met kruidenformules. Sommige kruiden kunnen toxische
eigenschappen hebben, maar verliezen die door een speciale bereiding of door specifieke
combinatie met andere kruiden. We willen de focus niet primair hebben op toxiciteit. Het is de
bereidingswijze, de toepassing en de dosering die van invloed zijn op het al dan niet veilig
gebruik van kruiden, waarbij rekening gehouden wordt met traditionele toepassing

In 2012 is op een Regulier Overleg Warenwet (ROW) overleg voorgesteld om een commissie van
experts samen te stellen die zou moeten bestaan uit farmacognosten, kruidenexperts uit het
klinische veld, en kruidenexperts uit de industriële sector, naast de RIVM toxicologen en andere
betrokkenen (VWS, NVVA). Dit is niet gebeurd. We stellen voor dat deze commissie alsnog
samengesteld wordt zodat er met meer kennis samen met de verschillende partijen een besluit
over de lijsten genomen kan worden.

De huidige procedure creëert de mogelijkheid de lijst van verboden kruiden en schimmels aan te
vullen zonder tussenkomst van de Tweede Kamer. Hier maken wij ons zorgen over. In de
besluiten wordt de grondslag gecreëerd om bij ministeriële regeling stoffen, planten en
schimmels aan te wijzen die verboden of onder voorwaarden gebruikt kunnen worden in
voedingssupplementen en kruidenpreparaten. Door deze nieuwe regeling kan de lijst van
verboden kruiden of de lijst van kruiden met restricties groeien zonder dat dit door de Tweede
Kamer gaat. In dat licht vragen we ons af hoe het veld bij de nieuwe wetgeving effectief bezwaar
kan maken tegen plaatsing op de verschillende lijsten van bepaalde kruiden zonder een gang
naar de rechte