VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap

Reactie

Naam Lid gehandicaptenraadraad Duiven, Groessen en Loo en van de WMO-raad in Duiven (E Belder)
Plaats Duiven
Datum 7 augustus 2013

Vraag1

Het kabinet is van mening dat de ratificatie van het Verdrag een belangrijke bijdrage zal leveren aan het realiseren van de inclusieve samenleving. Voor het realiseren van de inclusieve samenleving is ook van belang om in overeenstemming met artikel 8 van het verdrag de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap te bevorderen. Het gaat hier om het bevorderen van de bewustwording van de capaciteiten van personen met een handicap en de bijdragen die zij leveren aan de samenleving. Ook gaat het om het bevorderen van de bewustwording van de belemmeringen, de drempels die personen met een handicap in de samenleving tegenkomen en die hen beletten volledig en op voet van gelijkheid met anderen in de samenleving te participeren.
Kunt u aangeven hoe de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap kan worden bevorderd? Kunt u aangeven welke bijdrage u levert aan het bevorderen van de bewustwording en of deze bijdrage zich leent om breed toe te passen?
Reeds op jonge leeftijd worden kinderen met een handicap, stoornis of ander probleem gescheiden van kinderen die deze problemen niet hebben (deze kinderen gaan naar het speciaal onderwijs). Dit heeft tot gevolg dat kinderen die deze problemen niet hebben, vreemd aan kijken tegen mensen met een handicap. Ze groeien er niet mee op, vinden het vreemd en kunnen er niet mee omgaan. Als deze kinderen volwassen zijn, zullen ze vreemd aan blijven kijken tegen mensen met een handicap en zullen ze er vaak geen rekening mee houden, of ze staan er niet bij stil.
Inclusief betekend dus rekening houden met eventuele problemen en zoveel als mogelijk normaal mee doen aan de maatschappij.

Vraag2

Volgens het Verdrag kunnen de Staten geleidelijk aan de verwezenlijking van de economische, sociale en culturele rechten uit het Verdrag werken. Staten hebben hierbij een grote mate van beleidsvrijheid. Ook in het Regeerakkoord van 2012 “Bruggen slaan” wordt uitgegaan van een geleidelijke tenuitvoerbrenging van het Verdrag. Bij de vraag hoe aan die geleidelijke tenuitvoerbrenging in de loop der tijd vorm zal worden gegeven, spelen het stellen van prioriteiten en budgettaire overwegingen vanzelfsprekend een belangrijke rol. Uitgaande hiervan, kunt u aangeven wat voor u een prioriteit is en hoe aan een eventuele investering op dat punt het beste vormgegeven kan worden?
Nu al rekening houden met de impact van dit verdag op bestaand en nieuw te ontwikkelen beleid. Daarnaast bewustwording van de maatschappij, te beginnen op scholen. Voorbeeld: de gehandicaptenraad in Duiven bezoekt jaarlijks de hoogste klassen van het basisonderwijs en laat kinderen ervaren wat het betekend om een hancipap te hebben. Zet bijvoorbeeld de maatscahppelijke stages hiervoor in. Een inclusieve maatschappij begint bij begrip.