Aankondigingen over uw buurt

Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiƫle publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Besluit verwijzingsportaal bankgegevens

Reactie

Naam J Oepie
Plaats Nederland
Datum 19 september 2019

Vraag1

Wilt u reageren op het ontwerpbesluit verwijzingsportaal bankgegevens? Dan kunt u hier uw reactie geven.
Laten we beginnen met een hele korte terugblik. Het bleek dat rechercheurs opgevraagde bankgegevens uitgeprint van banken kregen en daarna maanden bezig waren met eerst de gegevens over te typen in een database zodat ze daarna "geautomatiseerd" door de gegevens konden bladeren. Je ziet ze al tweevingertypend zwoegen.

Je kan hier met heel weinig moeite heel erg veel aan verbeteren.

Bijvoorbeeld, de belastingdienst had nog hele schoolklassen aan professionele typistes/n "over" (de al te genereuze afvloeiregeling was bedoeld om precies die mensen te lozen), dus waarom die niet voor ondersteunende recherchetaken inzetten? Werkgelegenheid, efficienter geschoold mankrachtgebruik, noem maar op.

Bijvoorbeeld, je kan in overleg met de banken een uitwisselingsformaat (of een handvol zulks) afspreken, en de gevraagde data op CD of per USB-stick laten afleveren. Dan is het nog zaak die in de eigen database te laden maar de politie heeft een expertisecentrum waar die kennis aanwezig hoort te zijn.

Bijvoorbeeld, zelfs gewoon met de eigen ogen door de gegevens wandelen zou best eens efficienter kunnen zijn dan eerst overtypen en daarna vanaf het scherm analyseren. Papier is wel bewerkelijk maar naar een scherm staren is dat net zo goed.

Er zijn dus best veel mogelijkheden om dit prangende probleem pragmatisch op te lossen.

Helaas kiest de overheid weer eens de weg van maximale complexiteit en maximale risicos. Een "portaal" dat opgetuigd moet worden, oftewel een lekker sappig aankomend faalproject voor een grote ICT-uitzuiger waar de overheid al zulke goede ervaringen mee heeft. Een "portaal" bovendien dat iedere burger instant blootstelt aan ongeoorloofd geneus van nieuwsgierige ambtenaren wier loyaliteit steeds vaker bij de eigen clan of de eigen portemonnee en steeds minder bij de samenleving lijkt te liggen. Er worden hier dus privacy- en datalekkage-problemen op stapel gezet. Terwijl er duidelijk alternatieven denkbaar zijn, want kijk maar hierboven.

Waarmee de overheid weer eens duidelijk maakt dat ze er eigenlijk niet is voor de burgerij en alleen al daarom, maar ook nog om andere redenen, ook niet met al die data vertrouwd kan worden. Het is dus extreem stom en arrogant om dit door te drukken. Zeker nu dit de overheid zo luid en duidelijk verteld is.
Zoeken
Uitgebreid zoeken
Terug naar overzicht