Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuwegein
Datum 28 augustus 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen of suggesties bij de wet, de regeling en/of de bijbehorende toelichtingen?
De st. ABReL heeft op 2 juli 2019 een advies uitgebracht aan de minister van I&W inz. de versterking van de adviesfunctie van de CRO. Met deze wijziging wordt hieraan invulling gegeven. De voorliggende wijziging geeft daar invulling aan en wordt dan ook gesteund. Wel wordt aandacht gevraagd voor het volgende.
Al decennia is er aandacht voor de overlast die het vliegen in de directe omgeving van een luchthaven met zich meebrengt. De laatste jaren is er ook toenemende aandacht voor de daarmee samenhangende gezondheidseffecten (zie het WHO-advies en de diverse rapporten rondom de uitstoot van fijn stof door de luchthaven). gevraagd wordt om dan ook de mogelijkheid te geven om een gezondheidsdeskundige (de GGD wordt hier vaak genoemd) als (agenda-)lid in de CRO te laten benoemen.
Verder is opgemerkt, dat in sommige gevallen de CRO wordt gezien als een podium waar een politieke discussie kan worden gevoerd over de mate waarin de luchtvaart gewenst wordt. Veel bewonersvertegenwoordigers zien het als hun taak om ervoor te waken dat omwonenden van een luchthaven kunnen rekenen op een goed woon-en leefklimaat en dat de belangen van de omwonenden en luchtvaart als het gaat om de operatie met elkaar in balans zijn. Voor het voeren van een politieke discussie (wel of geen luchtvaart) moet men in de politieke arena zijn. Dit moet bij het oefenen van de adviesfunctie van de CRO goed en duidelijk worden vastgelegd.