Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones

Reactie

Naam Airovation Engineering (Ing. M. Wijsman)
Plaats Waddinxveen
Datum 29 mei 2015

Vraag1

Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?
Als beroepsmatig dronepiloot/operator ben ik blij dat vorderingen worden gemaakt met de wet- en regelgeving. Daarbij is het naar mijn mening vooral zaak de regels omtrent de overgrote meerderheid van de drone-gebruikers, de particuliere hobbymatige vliegers, aan te scherpen en uit te breiden. Ruim 99% van alle drones in Nederland zijn momenteel in handen van particulieren zonder enige opleiding, kennis van drones en luchtvaartveiligheid, kennis van regelgeving etc.

Daarnaast lijkt de 4kg categorie uit de lucht gegrepen, welke onderbouwing is er voor de keuze van een classificering op gewicht en waarom is gekozen voor 4kg en geen 1 of 6? Daarnaast kan naar mijn mening geen onderscheid gemaakt worden in veiligheid op basis van gewichtsklasse. Een drone van 4 kg zonder veiligheidssystemen als een failsafe en in handen van een ongetrainde piloot zonder enige kennis van zaken is per definitie een gevaarlijker object dan een zwaarder exemplaar in handen van een kundige piloot. Ook voor de classificatie onder de 4kg, zowel voor particulier als beroepsmatig, zal er een keuring op de drones moeten komen. Ook weet ik als ervaren drone piloot hoe moeilijk het in veel gevallen kan zijn om hoogte en afstand in te schatten zonder enige feedback hierover van de drone. Huidige systemen kunnen zelf hoogte en afstand aangeven maar zonder dit is inschatting hiervan haast onmogelijk. Hoe kan voor de mini-drone categorie, waarin dit soort systemen veelal niet aanwezig zijn, worden gehandhaafd op nieuwe regels omtrent deze hoogte en afstand (50m en 100m) als de handhaving slechte inschattingen kan maken op hoogte en afstand. Een politie-ambtenaar kan al staande langs de weg ook geen boete uitschrijven voor het te hard rijden, zonder dat hij/zij een meet-instrument heeft om dit te verifieren.

Dit brengt mij meteen op het volgende punt, de keuring. Ook deze lijkt, zoals deze er nu ligt, volledig willekeurig en niet gebaseerd op uitgebreid veiligheidsonderzoek of standaardisering. Er zal net als voor auto's een APK moeten komen welke niet alleen uitgevoerd kan worden door de NLR en de EuroUSC, maar welke bij een "garage" naar keuze uitgevoerd kan worden. Op deze manier wordt ook onderhoud aan de drones belangrijker en wordt de veiligheid in de lucht versterkt.

Als is er nergens een overzicht te vinden van de opbouw van de kosten van de verschillende keuringen en certificaten. Er staan wel kosten benoemd maar niet hoe men hier aan gekomen is.

Vraag2

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.

Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik ben altijd geïnteresseerd om mee te denken en te discussiëren over zaken omtrent mijn/ons werkgebied. Juist omdat wij een klein flexibel bedrijf zijn, te midden tussen een aantal grote partijen met meerdere drones en werknemers, is het ook zaak de belangen in de gaten te houden van de kleine (en wellicht startende) ondernemingen in de branche. Daarnaast ben ik altijd zeer goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, zowel op technisch vlak als op het vlak van de regelgeving.
Als laatste zijn wij in alle lagen van de branche actief, het landmeten, de inspecties, de fotografie en de cinematografie en dit proberen wij constant uit te breiden naar de nieuwste kansen en mogelijkheden. Hierom heb ik een brede kijk op het hele spectrum van de branche.

Vraag3

Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.

Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Wij zijn in staat via korte animaties, visualisaties of film een duidelijk beeld te schetsen van de huidige stand en de plannen omtrent de regelgeving. Nieuwe gebruikers van drones (met name particulieren) gaan niet het internet afstruinen om hele lappen tekst door te worstelen om te ontdekken wat de regels zijn. Dit dient kort en bondig, in 1 of meerdere kleine filmpjes van een aantal minuten, omschreven te worden op de website van het ministerie. Zo kunnen de verkopers van de drones hiernaar verwijzen door het tegen de klant te zeggen, mbv waarschuwingsstickers en zij kunnen deze filmpjes bijvoorbeeld in de winkel laten draaien ter informatie en kennisgeving. Op deze manier is de informatie zo laagdrempelig mogelijk.