Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones

Reactie

Naam Drone-flight.nl (Dhr. B Oostdijk)
Plaats Lemmer
Datum 30 april 2015

Vraag1

Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?
Mijn mening is dat op het voorgenomen beleid totaal geen controle uitgeoefend kan worden ivm de hoogte en afstandbeperkingen die zijn opgelegd. Dit mijn het voor ons "professionele RPAS" pilots nog moeilijker.
Onze visie is dat er een duidelijk geldende regels ook voor de "light" groep moet komen, waarbij zij zich ook duidelijk moeten bewijzen dat ze te goeder trouw gewerkt en gehandeld hebben. Pré checklist.

Vraag2

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.

Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik zou graag willen deelnemen aan de bovenstaande groep, omdat ik van mening ben dat er een ontzettende grote groep zich hebben ingezet om de juiste kwalificaties te halen en te voldoen een de juiste wet en regelgeving omtrent vliegen met RPAS. Nu blijkt deze groep redelijk benadeeld te worden door een "Light" groep eraan toe te voegen.

Het lijkt me leerzaam en zeker zinvol een steentje bij te mogen dragen aan deze groep.

Vraag3

Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.

Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Er moet een duidelijk platform komen waar je als vlieger direct terecht kunt. Duidelijk alle ins & outs kan raadplegen die voor jou op dat moment en locatie van toepassing zijn. Tevens alle No Go Aerea's duidelijk in kaart en actueel. Eigenlijk een soort informatie en meld platform.

Ook voor toeschouwers en particulieren, waarbij ze vragen kunnen stellen en kunnen lezen welke professionele vluchten er bijvoorbeeld gehouden worden. Geen melding naar gemeentes, maar een duidelijke "check in" dmv registratienummer en PH nummer. Dit platform informeerd direct alle noodzakelijke instanties en die kunnen op hun beurt hier ook weer op inloggen en zaken aangeven / wijzigen / afkeuren.

Mijn visie, alles op 1 hoop, IL&T controleert en houd toezicht en gemeentes en bedrijven sparren samen om op een neurtaal terrein mooie en vooral veilige vluchten te boeken.

Hobbyisten moeten buiten dit systeem gehouden worden en er moet een duidelijke scheidingslijn komen waar ze mogen vliegen. De 50/100M regel is voor hun nog steeds onduidelijk en vraag me dan ook sterk af of de max hoogte en afstand uberhaubt gecontroleerd word / kan worden door instanties?
Mijn visie hierop, plaats deze groep op een veilig terrein onder toezicht van een erkende RPAS pilot. Zo heb je geen onduidelijkheid en weet een ieder welke verplichtingen en gedragingen hij / zij heeft.
Dit geld ook voor de groep journalistiek.