Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones

Reactie

Naam n.v.t. (J.A. van Craaikamp)
Plaats Amstelveen
Datum 9 mei 2015

Vraag1

Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?
De beperking van de maximale vlieghoogte van 50 meter en max. vliegafstand van 100 meter voor mini-drone is te beperkt en afwijkend ten opzichte van wet en regelgeving van FAA en andere EU landen. Wanneer de regels te beperkt zijn, zullen recreatieve drone vliegers de regels massaal grenzeloos gaan/blijven overtreden hetgeen gevaarlijker is dan een iets ruimere/acceptabele regelgeving welke wel door de meesten opgevolgd zal worden.

Buiten trauma helicopters zijn er geen vliegtuigen die -m.u.v. nabij vliegvelden- lager dan 120 meter vliegen.Het is een goed idee om in de regelgeving vast te leggen dat er binnen een straal van 500 meter rond -al dan niet tijdelijk- afgezette trauma gebieden uberhaupt niet met een drone gevlogen mag worden, behalve door de officiele instanties zoals politie, brandweer en ambulance diensten. De kans dat een landende/stijgende trauma helicopter een drone tegen komt is dan nihil en de verlaging van de maximale hoogte voor mini-drones van 120 naar 50 meter is dan niet meer nodig.

De beperking van max. 50 meter hoogte, zal drone vliegers dwingen om soms om objecten heen te gaan vliegen. Dit is gevaarlijker als over deze objecten heen te gaan vliegen omdat de vlieger de drone dan tijdelijk uit zicht kan verliezen. Een maximale vlieghoogte van 120 meter is derhalve veiliger.

Er zijn nauwelijks situaties denkbaar waarbij een zakelijke of een recreatieve mini-drone vlieger verder dan 500 meter of hoger dan 120 meter zou willen vliegen. Het aantal aanvragen (incl. de doorlooptijd en de kosten voor de afhandelining) hiervoor zou drastisch afnemen. Buiten deze maximale hoogte/afstand grenzen is een ontheffingsverzoek gepaart met een gedegen risicio analyse, een gecertifceerde drone en een vliegbrevet aan te bevelen.

Beter is derhalve om de maximale vlieghoogte tot 120 meter te beperken en de maximalae horizontale afstand op Visual Line of Sight (VLOS) in te stellen. Als alternatief voor VLOS kan een afstand van maximaal 500 meter worden gebruikt.

Vraag2

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.

Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik wil graag deelnemen aan een fysiek platform voor belangengroepen. Er bestaat op dit moment nog geen specifieke belangenorganisatie voor recreatieve mini drone gebruikers. Deze groep is echter de snelst groeiende groep drone gebruikers en de mensen in deze groep zijn op dit moment waarschijnlijk de grootste veroorzakers van overtredingen en incidenten. Ik wil graag bijdragen aan de oprichting en het bestuur van een non-profit stichting welke de recreatieve drone gebruikers gaat informeren en welke stichting de belangen van deze groep vertegenwoordigd.

Ik ben de beheerder/eigenaar van HobbyPiloot.nl, een informatie website voor recreatieve hobby piloten, welke dagelijks door enkele honderden bezoekers wordt bezocht. Naast de website beschik ik over diverse andere on-line voorzieningen (youtube, vimeo, facebook en twitter) waarmee ik een snel groeiende groep aan volgers kan informeren en consulteren.

Vraag3

Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.

Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Zoals hierboven blijkt, heb ik een gedegen mening over het recreatief gebruik van drones en kan ik mijn mening ook onderbouwen. Ik kan bijdragen aan de totstandkoming van handhaafbare regels en ben bereid om pro-bono te participeren in een -nog op te richten- belangenorganisatie voor recreatieve drone vliegers, consumenten die op dit moment niet bij een club zijn aangesloten en ook niet altijd op het internet in forums participeren.