Wijz Wet gemeentelijke schuldhulpverlening tbv de uitwisseling van persoonsgegevens

Reactie

Naam Gemeente Halderberge (S.M. Thieme)
Plaats Oudenbosch
Datum 28 maart 2019

Vraag1

1. Ontbreken persoonsgegevens in de tabel in het algemene deel (zie pagina's 6 en 7) van de memorie van toelichting die noodzakelijk zijn voor schuldhulpverlening?
2. Zou de melding van betalingsachterstanden door verhuurders aan gemeenten wettelijk geregeld moeten worden (in aanvulling op de grondslag voor gemeenten om de gegevens te mogen ontvangen en gebruiken)?
3. Is overgangsrecht nodig voor het aanpassen van het gemeentelijke plan integrale schuldhulpverlening en gemeentelijke (ICT-)processen?
In de MvT wordt aangeven dat schuldenaren al bekend zijn bij de gemeente als gevolg van de uitvoering van de Participatiewet en de gemeentelijke belastingen. Er zijn gemeenten die deze taken bij een gemeenschappelijke regeling ondergebracht hebben. Bij mijn gemeente is dat zo. De uitvoering van de Participatiewet en de gemeentelijke belastingen is gedelegeerd aan de GR. De GR is in beide situaties de verwerkingsverantwoordelijke. Als gemeente beschikken wij dus niet, in geval van betalingsachterstanden, over persoonsgegevens t.b.v. de vroegsignalering. Is het mogelijk dat u deze organisaties (met gedelegeerde bevoegdheid) ook meeneemt in de AmvB?

Ten aanzien van uw vraag onder 2:
Ten eerste lijkt me een termijn van twee maanden bij huurachterstand al te lang. Uithuiszetting vindt al plaats bij drie maanden betalingsachterstand.
Ten tweede: Verhuurder moeten in de algemene voorwaarden of de huurovereenkomst bij de verhuurders aangeven dat bij betalingsachterstand persoonsgegevens uitgewisseld zullen worden. Er is sprake van een risico-afbreuk voor het welslagen van de vroegsignalering. Het aanpassen van de alg. voorwaarden of de huurovereenkomsten gaat (te) lang duren, of gebeurt niet (kleine of particuliere verhuurders). De grondslag art 6, lid 1, onder b AVG is een zwakkere uitgangspositie dan de grondslag art 6, lid 1 onder e AVG. De reeds bestaande huurders zijn niet in het huurcontract overeengekomen dat t.b.v. vroegsignalering persoonsgegevens uitgewisseld mogen worden. Algemene voorwaarden aanpassen geschiedt niet tussen twee partijen.

Wordt in de ministeriele regeling procedureregels of voorwaarden opgenomen om te kunnen experimenteren met andere partners betreffende het uitwisselen van persoonsgegevens t.b.v. vroegsignalering schuldhulpverlening.