Uitvoeringswet digitalemarktenverordening (Digital Markets Act)
Economie
In het kort
Op 1 november 2022 is de Europese digitalemarktenverordening (Verordening (EU) 2022/1925) (Digital Markets Act, hierna: DMA) in werking getreden. Voor de goede werking van de DMA is nationale uitvoeringsregelgeving nodig. De DMA bevat regels voor de allergrootste online platforms. Deze platforms kwalificeren door hun aanzienlijke marktpositie als zogenoemde poortwachters. Zakelijke gebruikers of eindgebruikers kunnen vanwege die marktpositie niet of nauwelijks meer om die platforms heen. Doel van de DMA is om gebruikers van die platforms beter te beschermen en te zorgen voor beter werkende digitale markten.
Met het wetsvoorstel krijgt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de bevoegdheid om de naleving van de DMA te monitoren, onderzoeken te starten en informatie uit te wisselen met de Europese Commissie. Het wetsvoorstel voorziet ook in andere aanpassingen die voor de uitvoering van de DMA noodzakelijk zijn, zoals een wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Deze wijziging is nodig om de samenwerking tussen de Europese Commissie en de nationale rechterlijke instanties te verduidelijken.