Regeling aanvraag- en veilingprocedure vergunningen landelijke commerciële radio-omroep 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 1 januari 2023

Vraag1

Kunt u aangeven of u zicht kunt vinden in deze regeling, de gekozen veilingsystematiek en de bijbehorende bijlagen?
Nee, de regeling is onvolledig en op onderdelen te weinig specifiek.

Met betreft:

1) Scheiding landelijk en niet-landelijk
Artikel 3a. Scheiding landelijke en niet-landelijke FM-markt
Eén rechtspersoon gebruikt of verwerft niet zowel frequentieruimte als bedoeld in
artikel 4, als frequentieruimte als bedoeld in artikel 5.
=> Deze formulering is dusdanig ruim dat de bestaande situatie de facto wordt gehandhaafd, wat beslist niet conform de adviezen is. Daarom dient dit artikel worden verruimd in de sfeer van 'op geen enkele wijze verbonden zijn, in elk geval het niet verbonden zijn met als doel een economisch nu'.

2) Expliciete uitsluitingsgrond
Logischerwijs dient de veiling precies om deze reden een expliciete uitsluiting te kennen van partijen die op deze wijze op dit moment de wet misbruiken te weten QMusic en Radio10, door zowel landelijk als niet-landelijk uit te zenden. Met andere woorden: hier dient deelname aan de veiling voorwaardelijk te zijn voor het NIET niet-landelijk uitzenden.

3) Duur vergunningen
Er is geen beredeneerde en berekende reden waarom de veiling zou moeten leiden tot 12 jaar. Het is steeds zo geweest dat er perioden van 8 jaar waren.

4) Koppeling FM/DAB+
Door de automatische koppeling wordt de pluriformiteit in hoge mate beperkt. Juist door een ontkoppeling ontstaat meer level playing field en kunnen nieuwe partijen gemakkelijker toetreden. Dat is ook nadrukkelijk het advies van de ACM. Ontkoppel derhalve FM en DAB alsdan in elk geval zoveel mogelijk. Het geeft bestaande FM partijen namelijk een onevenredig groot voordeel.