Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam HAN Fact. Techniek / SCO elearning (Dr AA Ammerlaan)
Plaats Nijmegen
Datum 3 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Docent HBO HAN, instroomcoordinator, intakes niveau Engels voor Engelstaklige HAN opleidingen, docent Academic English, toegepast taalkundige

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Kwalitatief juiste toets (betrouwbaar, valide, representatief...) die ook adaptief is om tijd te winnen en die uitslagen geven die gekoppeld zijn aan ERK niveau in de 5 competenties en voor BL aan de EF niveau's bureau ICE; vastleggen in nationaal volgsysteem met mogelijke aanvullingen later voor statistisch onderzoek. Te gebruiken voor eigen portfolio van studenten en voor intakes in vervolgonderwijs.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Gedeeltelijk nog uit te werken

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Graadmeter voor studentyen, opleidingen en OCenW; draagt bij tot beter begrip op goed onderwijs en dus uitdragen van Best Practices die uit metingen goed werken.

Wanneer ze ook in de Antillen worden gebruikt hebben deze jongeren vooraf een goede meetlaat om te kijken of ze het studeren in NL avontuur wel aan kunnen... en kiezen om Summer Courses te volgen.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Jazker: alle drie zijn struikel competenties in HBO: lage leesvaardigheid NL, lage lees en schrijfvaardigheid ENG, lage studievaardigheden / ICT vaardigheden (de studenten gokken hun kennis bij elkaar omdat ze het medium van de kennis (=taal) onvoldoende beheersen. Bij wiskunde lezen ze opgaves ziet /niet goed en kunnen te weinig info halen uit projecten... zodat het lijkt of ze niet goed in wiskunde zijn.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Mag ook later, gezien de inzage die je landelijk mee krijgt in de mate van vooruitgang: kan een student op taalniveau A2 binnen 4 jaar op B1 zitten?

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Uitstekend!

En doe ook andersom: er zijn in andere landen veel nationale toetsen aaruit wij Best Practices kunnen halen, ook op deze 3 gebieden. Azie heeft Wiskunde Olympiades, BBC organiseert wedstrijden...