Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam STEDELIJK GYMNASIUM LEIDEN (LEIDEN DERK DALLINGA DALLINGA)
Plaats LEIDEN
Datum 6 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leerkracht

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
als er duidelijkheid is over de eindtermen; als er niet alleen vaardigheden, maar ook kennis wordt getoetst.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
dat is mij niet duidelijk geworden

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
het zal hopelijk enigszins hetzelfde effect hebben als het CSE: docenten gaan meer oefenen, leerlingen zullen hun best doen

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
volkomen onterecht: dit is een voorstel dat typisch uit de koker van de managers voortkomt. alternatief: niet doen, kost geld; er was geen probleem. Als ik voor het Nederlands mag spreken: daar wordt bij de vervolgopleidingen over geklaagd. M.i. zou onderzocht moeten worden wat de oorzaak is van de slechte taalbeheersing, voordat we een remedie bedenken. Wat mij opvalt, is dat het kennisniveau van de leerlingen laag is, zodat ze niet weten waar ze over schrijven. Verder vind ik de kennis van Duits belangrijker dan die van Engels; de gem Nederlander kan zich meten met iedere andere geschoolde Europeaan, maar ons economisch achterland is Duitsland.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
n.v.t. omdat ik er tegen ben

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
deelnemen ok, maar afstappen van de beperking tot de drie vakken.