Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam basisschool Onze Wereld (PjW Hoogeveen)
Plaats DenHaag
Datum 26 maart 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Als ouder en als leerkracht

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Pas wanneer scholen de kennis, de vaardigheid en de attitude hebben om te diagnostiseren. En wanneer ze de kennis, de vaardigheid en de attitude hebben om vervolgens te analyseren. Natuurlijk moeten ze ook de kennis, vaardigheid en attitude hebben om vervolgens gepaste hulp te bieden : dan maakt het ook niet uit welk instrument men er voor gebruikt.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee, dit voorstel is hier slechts het sluitstuk van.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Als de diagnostische toets gevolgd wordt door goede analyse en de juiste acties.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Meer dan genoeg

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ja

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Slecht voorstel.