Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam CSG Reggesteyn (drs. S.A. Terpstra)
Plaats Nijverdal
Datum 30 maart 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Bestuurder van een brede VO-scholengemeenschap (CSG Reggesteyn)

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Als de diagnostiosche toets ontwikkeld is op maat voor de specifieke situatie van de school en rekening houdt c.q. gebaseerd is op en aanslut bij de wijze waarop de school keuezes heeft gemaakt voor de inrichting van het onderwijsprogramma.
Het is dus niet succesvol als er een landelijke toets wordt ontwikkeld!

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee.
De wet gaat uit van een landelijke toets.
dat is onwenselijk!

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
dat hangt af van de wijze van uitvoeren.
In het geval van maatwerk (schoolspecifieke aanpak en uitvoering) wel; in het geval van een landelijke toets niet.
In dat geval zal een sterke toetsorientatie (leren voor de toets) ontstaan en betekent dat het juist afbreuk doet aan het realiseren van echte opbrengsten!

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Abslouut niet!
Het gaat om de totale ontwikkeling van het kind. Een versmalling tot deze kerkvakken (hoe belangrijk ook) is gevaarlijk en ongewenst.
Waar blijfgt de ruimte voor het eigen pedagogisch en onderwijsinhoiudelijk profiel van de school? Waar blijft de brede algemene vorming en de ruimte voor de praktische vaardigheden.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Een leerlingvolgsysteem is er om de leerling te volgen gedurende de gehel loopbaan.
Zet daar op in en zie af van de toets.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Onjuist.
Het Nederlandse onderwijssysteem heeft een geheel eigen (uiterst goede; kwalitatief zeer hoogstaande) aanpak.
Het niet relevant om testen uit andere contexten daarin een plek te geven.