Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam drs. G.J. Koolstra
Plaats Zaanstad
Datum 7 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docent

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
voldoende draagvlak
weinig 'romslomp'

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
nee

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
kan, maar kan ook teveel richtpunt worden

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Zeker niet uitbreiden

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ja.
Leerlingen worden al voldoende gevolgd in de huidige situatie

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Geen goed idee
Scholen moet zelf hun keuzes kunnen maken
Er komt al genoeg op hen af!