Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Sg. St. Ursula (Drs. P. Boonen)
Plaats Horn
Datum 3 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leerkracht

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
als ze vanuit de school zelf worden geregeld.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
nee; dit is opgelegd.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Alleen als er een vervolg op is in de vorm van aanpassingen in het curriculum, vercshuiving van vakinhoud e.d.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Nee, alsof die drie vakken de enige belangrijke zijn.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Nee. Het volgen van leerlingen moet een continue proces zijn tot aan het examen.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Bureaucratische, goed bedoelde (mag ik hopen) onzin. Laats cholen hun eigen verantwoordelijkheid en houdt eens op om vanuit Zoetermeer of Den Haag alles te bedisselen. Een flagrante ontkenning van de professionaliteit van de docent.