Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Instelling VO Deurne (Dhr. WC Wijnen)
Plaats Deurne
Datum 31 maart 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Directeur VO, m.n. vmbo

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Indien expliciet is welke leerstofonderdelen en - inhouden op kennis en vaardigheden getoetst worden.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Minder expliciet dan wellicht gewenst. Op zich zijn natuurlijk de leerstofonderdelen en - inhouden van de basisvorming bekend. Echter: toetsen hebben tot gevolg dat 'veel duidelijker' wordt wat 'precies bedoeld' werd met de eisen die aan het onderwijsaanbod werden gesteld. Bij aanvanmg van het curriculum moet zo helder als mogelijk zijn waarop aan het einde van het curriculum getoets wordt.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Zeer! Toetsing zorgt, mits goed voorgekoppeld in het curriculum, voor focus in het onderwijsaanbod. Tevens draagt landelijke toetsing bij aan vergelijkingsmogelijkheden via benchmark.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
De beperking is vooralsnog terecht. Wellicht kan enkele jaren ervaring leiden tot uitbreiding van het aantal vakken.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Neen, het is geen terechte keuze. Wij zijn in het VO zeer content met jey LVS van het primair onderwijs. Wij zouden een stuk minder gelukkig zijn met een LVS van alleen de onderbouw van het PO. Nagenoeg alle VO-scholen worstelen met een doorstroomportfolio naar MBO c.q. HBO/WO. Een schoollang VO-LVS zou een zegen zijn.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Ik ben vóór. Internationalisering begint zo'n beetje met jezelf vergelijken met de internationale partners.