Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam A. van Dijk
Plaats Rotterdam
Datum 30 maart 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Ouder en voorzitter van de mr van een VO-school

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Diagnostische toets. Als er vragen zijn rond de prestaties en vorderingen en het functioneren van een leerling en als er daadwerkelijk wat met de diagnose gedaan kan worden waardoor het met de leerling beter gaat.
LVS. Middels Magister (bijvoorbeeld) heb je als ouder al een behoorlijk en actueel inzicht in de vorderingen van je kind. Ik zie de meerwaarde van een LVS niet in: mere papier, meer burocratie maar een daadwerkelijke verbetering, ik denk het niet.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Tja, het opbrengstgericht werken. Ook daar heb ik mijn twijfels bij, maar alla, laat het werken en laat het de prestaties inderdaad verhogen dan zijn de diagnostische toets en het LVS gene garanties dat het beter gata, beter gemonitord wordt.
Ik verwacht dus weinig bijdrage van deze maatregelen.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Mijn advies is: geen van beide maatregelen voor gene enkel vak. Mocht het toch doorgaan, dan voor zo weinig mogelijk vakken dus zeker geen uitbreiding!

Het is niet goed voor leerlingen om constant getoetst, becijferd en beoordeeld te worden. Kan je goed leren dan is dat al moeilijk (weet u nog, de kramp in je maag als je een proefwerk terug kreeg waaraan je twijfelde? De schaamte wanneer het niet goed was gegaan?), kan je niet goed leren dan is het vaak een zeer negatieve prikkel en een deuk in je (broodnodige maar toch al zeer wankele) zelfvertrouwen en geloven in eigen kunnen.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Geen LVS is een terechte keuze.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
PISA levert al genoeg stress op voor het land. Laat dat niet meer worden. Al dat vergelijken, we worden er niet beter van, hoogstens kan je jezelf op de borst kloppen als je er goed uitkomt of word je verdrietig omdat het (weer) niet gelukt is om bij de top 5 te behoren.
Waarmee ik niet wil zeggen dat onderzoek doen niet goed is, zeker wel. Maar ga het niet verplichten: het levert teveel werk op en kost dus teveel geld wat niet besteed kan worden aan het onderwijs.