Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Besturenraad (Besturenraad Woerden)
Plaats Woerden
Datum 30 maart 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Besturenraad, belangenbehartiger van het christelijk onderwijs.

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
De Besturenraad vindt het belangrijk dat de ontwikkeling van leerlingen goed gevolgd en getoetst wordt. Echter ligt wel het gevaar op de loer van een cultuur van teaching to the test. Hier wijst ook de memorie van toelichting bij het concept wetsvoorstel op. Ook wordt er momenteel te vaak oneigenlijk gebruik gemaakt van het toetsingsinstrument.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
De toelichting op het wetsvoorstel opent direct met de ambitie van Nederland om bij de top 5 van kenniseconomieën te horen. Bij deze ambitie horen volgens de regering ook de verdere verplichtingen op het gebied van het leerlingvolgsysteem en de diagnostische tussentoets. De Besturenraad staat voor een hoog streven naar kwaliteit en ambitie, maar vindt dat we daarin niet door moeten slaan. De nieuwe verplichtingen die geregeld worden in dit wetsvoorstel raken aan de vrijheid van inrichting.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Wij zien toetsen vooral als diagnostisch hulpmiddel voor de leerling, en niet zozeer als middel om op systematisch niveau de landelijke kwaliteit van het onderwijs te meten. De tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem dragen zeker bij aan het opbrengstgericht werken door leerlingen en docenten. Het is dan van belang, dat de school de resultaten ook op klassenniveau en op schoolniveau aggregeert.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Hoewel wij van mening zijn dat kwaliteit een veel breder begrip is dan enkel de talen en Wiskunde/rekenen, vinden wij het goed dat de instrumenten zich beperken tot deze vakken. Dit zijn de kernvakken waar de overheid met name toezicht op moet houden.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Geen goed voornemen, dit dient enkel om respons ten behoeve van de ranglijsten te verplichten, hiervan zijn wij geen voorstander.