Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Reynaertcollege (Dhr. M.E.K. Van den Bussche)
Plaats Hulst
Datum 1 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leerkracht

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
De toets moet representatief zijn.
Het volgsysteem moet duidelijk en overzichtelijk zijn, en correct informatie weergeven.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Het is zeker al een stap in de goede richting.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Het is aan de school om met deze informatie aan de slag te gaan. Dit zal een kritiek breekpunt worden.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Dit is terecht.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ja.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Als dit de docenten niet teveel belast kan dit op lange termijn ten goede van het onderwijs komen.