Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Nehalennia SSG (M Leijnse)
Plaats Middelburg
Datum 5 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leerkracht

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Opbrengstgericht, maar niet oplossingsgericht.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee, kinderen worden op deze manier 'cijferfabriekjes'. Voor vaardigheden als samenwerken en plannen is op deze manier geen ruimte meer.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Zoals al eerder gezegd, opbrengstgericht, maar niet oplossingsgericht.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Niet terecht, uitgaan van de expertise / kwaliteiten van docenten.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Nee, de nadruk komt te veel te liggen op presteren en niet op de ontwikkeling van het kind.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Niet goed, uitgaan van je eigen kwaliteiten, niet constant vergelijken met iedereen om je heen.