Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Melanchthon (Dhr. M Lincklaen Arriëns)
Plaats Rotterdam
Datum 3 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
beleidsmedewerker onderwijs, ex-leraar

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Onder begeleiding van leerkrachten, middenmanagers en managers bij de cultuurverandering van het leren opbrengstgericht te werken. Als de diagnostische tussentoets en het leerlingvolgsysteem niet ingebed in deze (cultuur)veranderingsoperatie worden ingezet, zullen de scholen er met weerstand op reageren, het als extra (onnodig verzwarend) werk zien en het beleidsarm invoeren, zonder de winst die d.m.v. deze instrumenten te zien en te erkennen.
De overheid begint weer aan de verkeerde kant: met eisen stellen, instrumenten aanreiken en niet met veranderprocessen voorbereiden en faciliteren. Het gevolg is dat de docent en de school het beleeft als wantrouwen, als 'we doen het weer niet goed', als het beschuldigende opgeheven vingertje. Dat is natuurlijk wel waar, dat er nog veel te winnen is, maar op deze manier gaat het niet werken.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Neen.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Zie antwoord op vraag 2.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Ik verwijs ook weer naar het antwoord op vraag 2. Als het om een cultuurverandering gaat voor het gehele onderwijs, alle scholen en alle docenten is de concentratie op de doorstroomrelevante vakken niet terecht. Als het om een bewuste keuze gaat t.a.v begeleiding, facilitering en beïnstrumenatie, dan kan ik me, gezien het kostenaspect, nog iets bij voorstellen.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Voor mij een keuze die ik niet begrijp: juist in het toewerken naar goede examenresultaten is een leerlingvolgsysteem, mits goed ingezet, onmisbaar.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Zijn de landen die met elkaar vergeleken worden in deze onderzoeken ook vergelijkbaar qua mensbeeld, cultureel systeem, overtuigingen t.a.v. opleiding en carrière, rol van de inspectie, rol van de politiek en invloed daarvan op de publieke opinie, salariëring docenten, status docenten, etc.? Als dat niet zo is, wat zijn de internationale onderzoeken dan waard, behalve dat politici ermee kunnen scoren of juist niet?

Bijlage