Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Onderwijscentrum VU (Drs J. J. Mulder)
Plaats Amsterdam
Datum 2 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Nascholer en trainer talen, VU Amsterdam

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Als het maar NIET betekent dat scholen straks de toetsen zo belangrijk vinden dat
A) andere vakken hierdoor minder aandacht krijgen
B) de communicatieve didactiek/inhoud van Nederlands en Engels minder belangrijk wordt gevonden dan trainen voor de toets
C) scholen in paniek raken en goede praktijken overboord gooien om op de toetsen goed te scoren
D) er voor Engels en Nederlands maar 1 vaardigheid ((lezen) wordt getoetst.
Verder is het belangrijk dat
E) er meer duidelijkheid komt over de relatie tussen het ERK en het Referentiekader taal (ook wel als NRK afgekort)

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Niet expliciet, en dat zou wel moeten.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Hier heb ik geen mening over.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Wat de toetsen betreft is dit terecht, want anders krijg je weer zo'n BAVO toetscircus. Dat was echt een ramp, omdat zoveel vakken erbij betrokken waren.
Wat het leerlingvolgsysteem betreft is het niet terecht. Mijn mening: een lvc moet een breder beeld van de leerling bieden, en als men het wettelijk beperkt tot de kernvakken zullen de zwakkere scholen minder aandacht hebben voor de taal/rekenzwakke leerling.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ja.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Heel goed. Zeker niet alleen PISA.