Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam Het Baarnsch Lyceum (Drs. M. Olthof)
Plaats Baarn
Datum 9 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Docent Engels

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Deze vraag kan nu niet beantwoord worden aangezien er nog geen inzicht is in de inhoud van de toets.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
n.v.t.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Niet heel veel, wel zullen leerlingen misschien meer gemotiveerd zijn om een bepaald niveau te halen als er een nationale benchmark is.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Ik denk terecht, hoewel ik uitbreiding naar de andere moderne vreemde talen een logische volgende stap vind.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Het leerlingvolgsysteem liever ook in de bovenbouw.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Het lijkt mij interessant maar ik denk dat je het niet moet verplichten.