Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam dr G.M. Hek
Plaats Utrecht
Datum 1 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leerkracht internationale school, voormalig universitair docent wiskunde

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Alleen als ze echt goed aansluiten bij de leerstof en het niveau of het moment van afname en daardoor geen extra training/voorbereiding kosten. Ervaring met Key Stage toetsen (Brits diagnostisch systeem in leerjaar 9 -- +/- klas 3) leert dat geen van de toetsen voor Engels, wiskunde en science succesvol zijn. De eerste twee zijn te makkelijk, de laatste te moeilijk. Alle drie kosten ze veel meer lesuren dan alleen de toetsuren ivm toetstraining en voor science het extra snel erdoor moeten jagen van nodige lesstof.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Dat kan ik momenteel niet beoordelen omdat ik geen les geef op dit niveau.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Vrij veel, maar m.i. wordt op de verkeerde opbrengst gemikt. De opbrengst op mijn school is veel leerlingen met hoge cijfers (grades A*, A, B) die ze puur door examen/toetstraining hebben verkregen. In het volgende leerjaar blijkt dat de opbrengst op het gebied van begrip NIHIL is -- zodra de leerlingen met een ander type vragen dan de getrainde vragen geconfronteerd worden gaat het bij de zwakkeren mis. Dan blijkt dat het hoge cijfer dus weinig inhoudt.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
een leerlingvolgsysteem (maar wel SIMPEL en NIET TIJDROVEND, zeg gekoppeld aan schoolrapporten) lijkt me zinvol voor alle vakken, aangezien je alleen dan ECHT een leerling kunt volgeN. Maar een fatsoenlijk schoolrapport en mentorsysteem moet dat toch ook kunnen verzorgen?!

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
idem, leerlingen dienen altijd fatsoenlijk worden gevolgd, maar niet noodzakelijk met een opgelegd volgsysteem.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Hoe minder, hoe beter. Iedere toets kost lestijd. De voorbereiding (leerlingen laten wennen aan het type vragen -- vergelijk de training die kinderen in groep 8 massaal krijgen voor de citotoets) nog veel meer dan de toets zelf.

Toetsen die bijv. een maand voor de zomervakantie vallen zijn helemaal slecht, aangezien leerlingen het dan na de toets voor gezien houden -- toets is geweest en les dus onbelangrijk.