Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam csg het streek (a.n.m. bijleveld van houwelingen)
Plaats ede
Datum 2 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docent wiskunde bovenbouw havo/vwo

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
afname in een toetsomgeving, zoals een toetsweek, of schoolbrede toets. (alle leerlingen een toets)

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee, dit is schoolorganisatie

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Je krijgt als school/docent weer een instrument om lacunes bij leerlingen op te sporen, en te verhelpen.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Ja.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ja.

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Prima. Er moet echt meer mee gedaan worden op internationaal niveau. Globalisering is geen vraag maar een feit.