Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam UniC (JJC Evers)
Plaats Utrecht
Datum 30 maart 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Docent Bovenbouw VO

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Als ze als formatief zijn bedoeld. Dat zijn ze in de praktijk vaak niet, omdat scholen erop worden afgerekend. Dat leidt tot een "teach for the test" cultuur. Dan krijg je dus betere "resultaten", maar slechter onderwijs.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Nee, dit is allemaal onderdeel ter "verbetering" van het onderwijs. Daar zullen scholen op worden afgerekend. Toets wordt dus leidend en niet goed en inspirerend onderwijs

Hele premisse van meten is weten klopt niet. Meten is maar een deel van de puzzel.

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Deze hele vraag staat me al tegen. Welke opbrengst precies? Een goed toetsresultaat of goed onderwijs? Kijk nou eens echt goed naar Finland als voorbeeld vanuit individuele en autonome expertise van de docent en leerproces van het kind.


VS zou jullie toch aan het denken moeten zetten? NCLB is een ramp. Er wordt massaal gefraudeerd en onderwijs is verschraald. Daarmee red je het niet. Het wordt tijd dat jullie docenten gaan raadplegen en centraal stellen in beleid ipv statistici, economen en onderwijskundigen.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Deze hele vraagstelling gaat al uit van een bepaalde visie op onderwijs die het helemaal verder de vernieling in helpt. Ik heb door deze enquete nog minder vertrouwen in OCW en politiek gekregen. Ongelooflijk dat hier al deze energie in wordt gestoken. Bedankt voor een slecht einde van de week.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Ja! Laat dat nou bij de scholen liggen. Weg van die staatsdidactiek. Dijsselbloem? Is die nog bekend?

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Meten is niet weten! Finland meet bijna niet en komt steeds uit als één vd beste landen. Zelfs in China doen ze dit niet meer (althans in ontwikkelde steden)