Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam HML (drs Peter van Schie)
Plaats Den Haag
Datum 3 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
Leraar Nederlands

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
Als de school leert de resultaten een plaats te geven in de programma's, kunnen de tussentoetsen een prima middel zijn om de leerweg succesvol te doorlopen. Maar niet elke school zou de zelfde leerroute moeten (willen) doorlopen.

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
Ik denk het wel

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
Dat hangt helemaal af van de stress die voorkomen moet worden. deze toetsen zijn middel, geen doel.

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
Terecht. Een kind wordt al genoeg getoetst.

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
Voorlopig wel

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
Prima.