Besluit tolken en vertalers - instellen van minimumtarieven en borgen van kwaliteit en integriteit

Reactie

Naam Mastervoice (EB Bauwelinck)
Plaats Temse
Datum 8 mei 2019

Vraag1

Wilt u reageren op dit ontwerpbesluit? Dan kunt u op deze pagina uw reactie op het ontwerpbesluit geven.
Besluit inzake uitbreiding register van C1 naar B2 niveau:
Een kwalificatieprofiel van een beroepsvertaler of tolk is gebaseerd op basis van taalspecifieke competenties en beoordelingen door opdrachtgevers of aanbevelingen van collega’s met dezelfde talencompetenties.

Advies:
Naast de vrij generische omschrijvingen van de taalniveaus A/B/C van het Europees referentiekader voor taalverwerving zijn er in de beroepspraktijk nog grote verschillen in taalbeheersing in elk van deze categorieën, ook in categorie C1.

Om die reden is het ook zinvol om de bestaande capaciteit met vereiste C1 te gaan uitbreiden tot B2 om van de daaruit ontstane capaciteit verder te kunnen opschalen met bijkomende opleidingen, ervaring en kwaliteitsbeoordelingen.

Uiteindelijk is de ondersteuning van een tolk voor overheid en justitie een publieke dienstverlening voor de gemeenschap, al heeft de burger ook recht op een kwalitatieve ondersteuning zonder enige taalbarrières.

Besluit inzake het omzetten tarieven in strafzaken naar minimumtarieven
Uitgangsprincipe is dat beroepsvertalers en beroepstolken die op zelfstandige basis werken op autonome basis een overeenkomst afsluiten met een opdrachtgever inzake de voorwaarden en vergoedingen, hetzij op projectbasis hetzij op contractuele basis.

Hierbij dient rekening gehouden te worden met de nationale en internationale handelswetgeving, vennootschapswetgeving en in het bijzonder de Europese regels inzake mededingingsrecht van het verdrag van de werking van de EU (VWEU), met name artikels 101 en 102 inzake prijsafspraken of marktverdeling.

Advies:
De invoering van minimumtarieven of minimumcondities dient getoetst te worden aan de Europese regelgeving of minimumtarieven kunnen toegepast worden op een beroepscategorie. Anders is het met algemene richtlijnen voor een billijke vergoeding van prestaties op basis van gangbare marktcondities.

Het verdient alleszins aanbeveling om – weliswaar in conformiteit met EU regelgeving - als overheid jaarlijks aanpasbare billijke condities te formuleren voor prestaties voor politie en overheid om een opbod op de privémarkt te vermijden waardoor vooral de goedkoopste aanbieders toegang krijgen tot deze markt .

Dit advies is geheel vrijblijvend en geeft enkel een aantal overwegingen mee op basis van onze marktervaring inzake prijszetting.