Tijdelijke regeling gefaseerde inwerkingtreding artikel 2:13 Awb

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 27 juli 2025

Vraag1

Hoe kijkt u aan tegen deze regeling?
Ik zou dat als overheid voor eens en altijd (of on elk geval voor tientallen jaren) regelen. Een serieuze, permanente uitvoerende overheidsdienst, die het voor alle burgers mogelijk maakt om op eenvoudige wijze berichten van de overheid te ontvangen en te verzenden. (Bij verzenden hoort ook dat het bericht bij de overheid ontvangen wordt, naar de juiste instantie wordt gestuurd en binnen enkele uren tot dagen duidelijk en volledig beantwoord wordt.)

Nu is er "mijn overheid" of X, waar ik als burger berichten van de overheid kan krijgen.

Om bij die laatste te beginnen: waarom moet ik voor berichten van de Nederlandse overheid in vredesnaam een platform uit de VS gebruiken dat door de eigenaar is opengesteld om extreemrechtse haat en discriminatie te verspreiden? Zeer ongepast! Stop daar onmiddellijk mee!

Dan "mijn overheid". Ik krijg een mail dat er een bericht van een overheid voor me klaar staat. Dan moet ik zelf een website van de overheid zoeken (waar inmiddels behoorlijk wat fishing versies van bestaan), waar in de mail geen adres van wordt gegeven. Dan moet ik inloggen met een app van digid, waarvoor ik een zogenaamde koppelcode moet aanvragen. Als dat lukt, moet ik eerst beoordelen of ik (als Hagenaar) ook berichten van (als boorbeeld) gemeente Alblasserdam en het Waterschap Friese Meren wil ontvangen. Dan kom ik in een omgeving waar ik mijn berichten kan inzien. Als er dan bijvoorbeeld een bericht is van de afdeling toeslagen, moet ik zelf naar de website van die afdeling, waar ik wederom moet inloggen met die digid app, om te zien hoe die afdeling tot een bepaalde berekening is gekomen. Als ik een bericht stuur, krijg ik te horen dat er binnen vijf werkdagen een antwoord komt, wat bijna standaard de dubbele tijd kost.

Mijn vermoeden is, dat niet alle burgers het eenvoudig vinden om berichten van de overheid op die manier te ontvangen en te beantwoorden. Ik denk dat als Kafka een systeem had moeten verzinnen, dat het iets dergelijks als "mijn overheid" was geworden.

Mijn idee: neem echte specialisten in dienst, die een echt goed werkende app maken (die ook eenvoudig via een website te bereiken is), waar voor burgers alle contact met de overheid gebundeld, overzichtelijk en in normale mensentaal wordt aangeboden. Laat geen politici hun stempel daar op willen drukken. Laat geen ambtenaren meedenken. Laat specialisten hun werk doen. (De inhoud van de berichten wordt uiteraard bepaald door politici en ambtenaren.)