Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa)

Reactie

Naam TVM verzekeringen (DP Molenaar)
Plaats Hoogeveen
Datum 7 maart 2024

Vraag1

Wilt u een reactie geven? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in uw mening over de volgende vragen:
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
• Gaat een batterij helpen bij het versneld realiseren van een project?
Ja, dit biedt mogelijkheden op locaties waar nu nog niet voldoende netstroom is ondanks de hogere kosten.

• Zijn de technische eisen aan de laadlocatie passend voor het beleidsdoel?
Deels. 1400KW aan laadvermogen per locatie past goed bij publieke laadlocaties. Maar voor sommigen is dit aan de hoge kant, zeker met de netcongestieproblematiek die nog wel even duurt. Het zou mooi zijn als semipublieke laadpleinen ook zijn toegestaan. Veel transportondernemers hebben een bepaalde periode al hun capaciteit zelf nodig, maar staan er zeker voor open om buiten die tijden derden te laten laden. In geval van semipubliek is 1400KW continu beschikbaar dan ook te hoog.

• Is de termijn van 24 maanden voor realisatie te kort, te lang of precies goed?
36 maanden is wenselijker. Het kan lang duren voor bepaalde onderdelen geplaatst worden, zoals een trafo. Wel moet de sense of urgency hoog blijven zodat ondernemers direct tot actie overgaan en de subsidie goed wordt gebruikt. Dit zou bijvoorbeeld dmv van een investeringsopdracht kunnen.

• Moet er in het eerste jaar van de regeling meer of minder gestuurd worden op locaties dan voorgesteld?
Het sturen op locaties moet anders. Zo is er een mogelijke afwijzingsgrond van “meer dan twee laadlocaties per tweecijferig postcodegebied”. In bepaalde logistieke hotspots zijn veel laadpleinen nodig. Het zou jammer zijn als er bijvoorbeeld maar 2 kleine laadpleinen bij de haven van Rotterdam komen en de rest vervolgens zonder laadpleinsubsidie verder moet.
Voorstel: creëer een regeling waarbij de laadbehoefte wordt gematched met de beschikbare subsidie.

• Is de eis van maximaal 2 locaties per aanvrager per week acceptabel?
Ja, deze zou zelfs nog wel lager kunnen. Bijvoorbeeld 1 per maand. Grote oliemaatschappijen kunnen laadpleinen bekostigen, voor ondernemers is dit moeilijker. De subsidie moet met name hen ondersteunen en niet grote multinationals.

Overige opmerkingen: zorg voor een hoog subsidieplafond. We zien bij de aanZET subsidie dat de totale subsidiepot niet kan voldoen aan de vraag van de markt. Dit is jammer, omdat het de verduurzaming belemmert.