Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam mr E.M. van de Sande Bakhuijzen
Plaats Amsterdam
Datum 30 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Hierbij wil ik bezwaar maken tegen de tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023 in het bijzonder en tegen de manier waarop het vliegverkeer in Nederland aan alle kanten in de watten wordt gelegd in het algemeen. Door uitzonderingen toe te staan m.b.t. milieu- en natuurvergunningen, m.b.t. de CO2 en stikstof uitstoot, geluidshinder enz. Schiphol en KLM zijn piekbelasters en het is de hoogste tijd dat ze nu eindelijk als zodanig worden aangemerkt. Ik wordt zelf af en toe helemaal gek als er iedere vijf minuten een vrij laagvliegend vliegtuig met veel herrie over de binnenstad van Amsterdam vliegt.

Verder sluit ik mij qua argumenten aan bij wat door FTM in het boek 'De blauwe fabel' wordt geschreven, bij de argumenten van SchipholWatch, Milieudefensie, Greenpeace, XR, en Fossielvrij. Ook bij de argumenten van ingenieursbureau Witteveen+Bos sluit ik me aan.

Verder maak ik me grote zorgen over de uitbuiting van werknemers op Schiphol die voor schimmige bedrijven werken die 'de aanbesteding' hebben gewonnen door hun werknemers onder nog hogere werkdruk te zetten en nog minder te betalen. Dit lijkt ook op te gaan voor de werknemers die aan het groot onderhoud moeten gaan werken. Met het beleid dat nu gevoerd wordt, lijkt de overheid hier mee in te stemmen.

Het beleid dat t.a.v Schiphol en KLM wordt gevoerd is in strijd met zo'n beetje alle Beginselen van Behoorlijk Bestuur zoals die in de Awb staan. Zorgvuldigheidsbeginsel · Evenredigheidsbeginsel · Vertrouwensbeginsel · Gelijkheidsbeginsel · Verbod van willekeur. Alleen al daarom kan dit beleid niet in stand blijven.