Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 24 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Samenvatting. Als omwonende heb ik twee bezwaren

1. Bezwaar tegen kwaliteit van de besluitvorming
In de Beantwoording van de 7 vragen uit het Integraal afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK) geeft u aan dat de rechtvaardiging van het overheidsingrijpen bestaat het onderschreven van de noodzaak van goed onderhoud aan het banenstelsel voor een veilig en efficiënt functionerend Schiphol, met aandacht voor de belangen van alle betrokkenen.

Deze rechtvaardiging wordt mijns inziens in de beantwoording niet goed toegepast.
Ten eerste zijn alleen de belangen van de bewoners expliciet genoemd in de beantwoording. De andere betrokkenen worden wel opgesomd, maar onduidelijk blijft wat hun belangen zijn.
Ten tweede vindt er in de beantwoording vervolgens geen transparante afweging van belangen plaats. Als burger verwacht ik dat belangen in kaart worden gebracht en vervolgens transparant tegen elkaar afgewogen.
Ik verzoek u daarom om deze transparante afweging inclusief oplossingsscenario’s alsnog te maken en op basis van de uitkomsten opnieuw te bezien of de voorgenomen regeling redelijk is.

2. Inhoudelijk bezwaar tegen concept regeling
Mijn gezin heeft in de eerste helft van dit jaar veel extra geluidsoverlast ervaren door het toenmalige baanonderhoud op Schiphol.
Ik begrijp dat goed baanonderhoud om veiligheidsredenen noodzakelijk is. Maar er zijn ook mogelijkheden om dit te doen zonder extra overlast voor de omwonenden.

In de beantwoording staat:
“Voor omwonenden is het van belang dat de momenten en duur van de onderhoudswerkzaamheden zo gekozen zijn dat het onderhoud kan worden uitgevoerd met zo min mogelijk extra overlast voor omwonenden.”

Mijn belang is echter dat het onderhoud wordt uitgevoerd zonder overlast voor de omwonenden.

In het huidige concept wordt mijns inziens in 100% van het belang van Schiphol voorzien en in 0% van mijn belang als burger. Dit lijkt mij onredelijk en schaadt de bescherming die ik als burger mag verwachten.

Ik stel voor dat Schiphol voorzienbaar onderhoud (en het bijgaande afwijkende baangebruik) uitvoert binnen de bestaande geluidsregels. Baanonderhoud is een steeds terugkerend fenomeen en het is redelijk dat dit binnen de gebruikelijke geluidsregels plaats moet vinden.
De luchthaven kan met wat minder vluchten nog steeds blijven functioneren en veiligheid is niet in het geding.

Graag ontvang ik van u een inhoudelijk reactie op beide punten van bezwaar.

Bijlage