Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zaanstad
Datum 6 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
E.e.a. graag kort en duidelijk opgesteld en in de bekendheid brengen, zodat elke burger de mogelijkheid heeft kennis te nemen van en te reageren op de regeling groot baanonderhoud. Cijfers en feitelijkheden drukken niet uit wat omwonenden van Schiphol ervaren. Omwonenden in de brede omtrek van Schiphol (0 - 50 km, waarschijnlijk zelfs 0 - 100+ km rond Schiphol) dienen een grote invloed te hebben op besluiten m.b.t. deze regeling. Zij zijn degenen die zwaar belast worden. Zij zijn de partij die nú dagelijks al onacceptabel geconfronteerd wordt met buitensporig lawaai en een overmaat aan fijnstof. Hogere belasting tijdens baanonderhoud is absoluut geen optie vanwege risico's m.b.t. gezondheid, welzijn en veiligheid. Vluchten cancelen en/of via buitenlandse luchthavens omleiden is een vereiste tijdens baanonderhoud. De mogelijkheid is er, graag uitvoering daarvan en bescherming van omwonenden en milieu. Daarnaast de zeer dringende oproep (noodkreet) tot bescherming van milieu en omwonenden tijdens regulier baangebruik door Schiphol in te laten krimpen en meer beschermende regels. Vele omwonenden zijn de wanhoop nabij en zien enkel wegvluchten nog als optie. Echter, niet iedereen kan verhuizen. Het is onhoudbaar geworden!