Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Dhr T Verlaan
Plaats Kudelstaart
Datum 27 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Schiphol, LVNL, de KLM en de andere betrokken luchtvaartmaatschappijen lijken zich over de omgeving nooit te bekommeren. Alleen de zo ongestoord mogelijke bedrijfsvoering telt. Dus ‘s nachts vracht vliegen wat overdag ook vaak prima kan en vooral de low cost carriers die hun businnessmodel alleen overeind kunnen houden door hun vliegtuigen van 05.00 uur ‘s tot 01.30 ‘s nachts 7 dagen per week, liefst 365 dagen per jaar in de lucht te hebben maakt hun model profijtelijk. Door deze partijen toe te staan ook in de nacht, na 23.00 en voor 07.00 uur te mogen stijgen en landen over banen waarop dat normaal ‘s nachts niet mag verklaart de Minister de omgeving volledig vogelvrij. Zeker het zgn. binnengebied is afhankelijk van het volledig sluiten in de nacht van vliefroutes die over de betreffende gemeentes liggen. Aalsmeer (en Kudelstaart) Uithoorn (en de Kwakel) kunnen op geen enkele wijze meer overlast verdragen. Dat was in 2014 al bekend bij het rapport beperking overlast Zuidoosthoek en dat probleem is desondanks alleen nog maar in de afgelopen acht jaar (veel) groter geworden. Dus als afwikkeling ‘s nachts niet over 1 of 2 primaire banen kan dan sluit Schiphol maar (gedeeltelijk). Dat zou pas een oplossing zijn. Minister TOON KARAKTER!!