Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Roelofarendsveen
Datum 25 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik maak bezwaar tegen de voorgenomen wijziging van preferente banen/ en oprekken van de geluidsgrenzen.
Mensen willen mínder geluid, en zeker niet méér. De grenzen die worden gehanteerd beschermen veel omwonenden al onvoldoende tegen geluidshinder. Hun woongenot is ernstig verstoord.
Een periode van onderhoud is de ideale reden om minder te vliegen. Vele vluchten hebben slechts een recreatief en niet noodzakelijk karakter en zijn in de huidige tijd waarin het belangrijk is het klimaat op deze aarde leefbaar te houden voor de gehele wereldbevolking overbodig belastend. Het krimpen van de luchtvaart in Covid tijden heeft velen de ogen geopend. Een overheid die zorg draagt voor de burgers speelt hier op in en zorgt dat het aantal vliegbewegingen fiks afneemt. Dit komt de luchtkwaliteit van de vele omwonenden ten goede.
Ook van belang is dat voor invoering van dit voorgenomen besluit een beroep wordt gedaan op de Luchtvaartwet, artikel 8.23. Volgens diezelfde Luchtvaartwet, artikel 8.1 is het verboden de luchthaven Schiphol in
bedrijf te hebben indien voor deze luchthaven geen luchthavenindelingbesluit en luchthavenverkeersbesluit bestaan.
Zoals het uw ministerie bekend is, heeft de minister van LNV -in haar rol van bevoegd gezag- in een beroep op bezwaar in 2020 geoordeeld dat niet kan worden uitgegaan van de rechtmatigheid van het LVB 2008, dat vaststaat dat de natuureffecten niet (voldoende) onderzocht zijn én dat het besluit niet voldoet aan de Habitat-richtlijn. Letterlijk stelt de uitspraak: “Dat heeft als consequentie dat ik thans niet zonder meer kan uitgaan van de rechtmatigheid van het LVB van 2008 en de daaraan ten grondslag liggende natuurtoetsen. Vast staat dat er in die natuurtoetsen geen complete passende beoordeling heeft plaatsgevonden van de mogelijke effecten van stikstofdepositie van het luchtverkeer van en naar Schiphol op Natura-2000 gebieden. Die besluiten zijn dus niet met inachtneming artikel 6, derde lid, van de Habitatrichtlijn genomen.
Ik wens u veel wijsheid bij het nemen van de uiteindelijke beslissing, en hoop dat uitgangspunt hierbij is het welzijn van alle omwonenden van Schiphol, en de omringende natuur.