Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uithoorn
Datum 17 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Het kan toch niet zo zijn dat tijdelijke capaciteitsverlies door een start- en landingsbaan opgevangen moet worden door de omliggende banen op Schiphol met alle overlast van dien. Dit betekend puur dat je terug moet in je gehele capaciteit en je houdt aan alle eerder gemaakte afspraken en wet- en regelgeving. De gebieden die u nu extra wilt belasten bezwijken al bijna onder de druk van Schiphol.

Onderhoud aan de Zwanenburgbaan mag niet te kosten gaan van wonen in de omgeving van Schiphol voor de gebieden die al zwaar te lijden hebben onder Schiphol. Aalsmeer en Uithoorn zijn al onleefbaar geworden door het primaire gebruik van de Aalsmeerbaan. Hier kunnen echt geen nachtvluchten meer bij.

Nu wordt 'veiligheid' als excuus gebruikt om maar gebruik te kunnen maken van andere banen in de periode van 23:00-06:00u. Dit is meer dan onwenselijk en totaal onmenselijk.

Hierbij maak ik dan ook bezwaar tegen de regeling die het mogelijk maakt om de huidige regels te verruimen. Dit betekend te veel voor de omgeving van Aalsmeer en Uithoorn en deze twee dorpen kunnen deze belasting ook niet aan. Dit is te veel, terwijl Schiphol al te veel ruimte neemt in deze omgeving.

Terug in capaciteit is de enige remedie in deze. Het past ook niet meer bij de tijdsgeest van vandaag de dag. Schiphol is over datum en moet dringend structureel terug in het aantal vluchten. Ook moet de HUB functie weg uit dit overbevolkte gebied. Dit past niet meer in de provincie Noord-Holland.