Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Leo Bakker
Plaats Kudelstaart
Datum 17 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Geen vrijstelling voor nachtvluchten tijdens het onderhoud van de Zwanenburgbaan op andere banen, volstrekt onverantwoordelijk besluit.
Ook ik sluit me aan bij de vele negatieve reacties op het verlenen van deze vrijstelling. Er kan niet nog meer bij, er moet heel veel van af dunkt mij. En onderhoud moet je goed plannen met minder vliegen dus.

Goed plan om de minister uit te nodigen in Aalsmeer om te komen logeren als dit slechte idee onverhoopt toch doorgang gaat vinden.

De vrijstelling betekent dat de luchtverkeersleiding (LVNL) 16 weken lang de Aalsmeerbaan ook 's nachts (23-06 uur) mag gebruiken van Harbers, voor starts én voor landingen, als de Kaagbaan of de Polderbaan niet beschikbaar is. Zo 'carte blanche' van 16 weken voor de LVNL om de Aalsmeerbaan ook 's nachts te gebruiken is onacceptabel

En niet nodig, want het kan anders zoals velen ook aangeven, zoals de BWA bijvoorbeeld.

Laat de LVNL vooraf toestemming vragen van de Inspectie voor een bepaald aantal landingen of starts, als de LVNL - op grond van de meteo - verwacht dat ze de Aalsmeerbaan de komende nacht moet gebruiken! Toestemming vooraf biedt in elk geval meer waarborg tegen onzorgvuldig en gemakzuchtig gebruik van de Aalsmeerbaan in de nacht dan de vrijstelling.

Kortom, ministerie, minister, beslissers, laat u niet langer leiden door euro's maar door het welzijn van uw vele burgers die in de omgeving van Schiphol wonen en stop deze spiraal naar algehele malaise.