Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 16 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
k vind het zeer opmerkelijk dat deze consulaltatie nog wordt gedaan, aangezien er geheel geen invloed meer dan worden uitgevoerd op deze absurd lange onderhoudsperiode van bijna een half jaar aan een primaire landingsbaan, want die is al allang gegund aan een aannemer!

Maar ik zal toch even van de gelegenheid gebruik maken. Ik hoop dat iemand het leest en er iets mee gaat doen.

Dit is ze zoveelste groot onderhoudsperiode van meer dan 3-4 maanden in de afgelopen jaren en deze spant de kroon met meer dan 6 maanden doorlooptijd.

In het Nieuwe Normen Handhavings Stelsel wat onderdeel is van de Milieu effect rapportage van Schiphol wordt slechts uitgaan van van groot onderhouds periodes van maximaal 3 weken en zijn langere periodes aan groot onderhoud buiten beschouwing gehouden, omdat deze uitzondering zouden zijn en de berekening te veel ongewenst zouden beïnvloeden. Daar is iets voor de zeggen als het uitzondering zijn...en blijven.

De werkelijkheid is dat deze lange onderhoudsperiodes bijna ieder jaar voorkomen en dus helemaal niet buiten beschouwing gehouden zouden mogen worden op de milieu effect rapportage. Het effect is namelijk gigantisch, zowel voor Buitenveldertbaan, Oostbaan en Aalsmeerbaan. Allemaal geen preferente banen, maar weer even voor 6 maanden wel.

Meest opmerkelijk is eigenlijk wel; waarom al dit onderhoud? Waarom worden er geen banen aangelegd die minder onderhoud vergen waardoor de baan niet zo vaak in groot onderhoud wordt gezet. Dit zal wel te maken hebben met tegen zo lage mogelijke kosten een vliegveld exploiteren waarbij de burgers en werknemers de dupe zijn. Een veel toegepaste werkwijze door Schiphol.

Het mogelijk duidelijke zijn op basis van de onderzoeken die lopen rond Schiphol dat dit geen uitzondering betreft hoe Schiphol omgaat met regels. Je zou van een overheidsbedrijf een andere houding verwachten en wij als burger zouden eigenlijk zelf moeten ingrijpen om dit voor eens en voor altijd te stoppen.

Als het zo door gaat zal het wel eens een hele kleine luchthaven gaan worden en dat is gezien de situatie ook het beste.