Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 18 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.

Hierbij doe ik een klemmend beroep op iedereen die over dit punt een advies gaat geven of een besluit gaat nemen. 

Schiphol vraagt een uitzondering aan op grond van onderhoud van een van de vliegbanen. Dit is geen valide argument en dus geen reden voor een uitzondering. Onderhoud is iets waarop je je planning kunt en MOET maken. Dus dat moet je incalculeren in plaats van aangrijpen als argument voor een uitzondering.

Ik vraag u afwijzend te reageren op het verzoek van Schiphol om tijdens het onderhoud van banen af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik en tevens vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting te mogen vaststellen.

Het is beter het aantal vluchten in te krimpen en/of oplossingen te bedenken die geen schade berokkenen aan de sociale leefwereld van burgers. 
Burgers verdienen bescherming en moeten in hun eigen leef- en werkruimte hun normale leven kunnen leiden.
De vraag die Schiphol hier voorlegt is dan ook onacceptabel.