Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 18 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Ik teken hierbij bezwaar aan tegen de voorgenomen vrijstelling voor het tijdvak tussen 23.00 uur en 6.00 uur van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB voor: a. Starts vanaf baan 18L (starts Aalsmeerbaan richting het zuiden); b. Landingen op baan 36R (landingen Aalsmeerbaan richting het noorden).

Het is onacceptabel dat Aalsmeer, dat al zwaar te lijden heeft onder geluids- en fijnstofoverlast van Schiphol, ook nog een ’s nachts extra wordt belast.

Al jaren pleegt Schiphol inbreuk op afspraken dat de Aalsmeerbaan een secundaire start/landingsbaan zou zijn. Overdag sinds 2014 is het een constante stroom van en toenemend vliegverkeer dat inbreuk maakt op het woonplezier en de gezondheid van Aalsmeerders.

Nu wilt u in 2023 gedurende een periode van vier maanden ook ’s nachts Aalsmeerders met nog meer overlast en gezondheidsschade opzadelen? U bent ook op de hoogte van initiële onderzoek naar fijnstof van het RIVM? Het veronderstelt gezondheidseffect dat dit op onze jeugd heeft.

U bent teleurstellend bezig als overheid en beschermt hiermee niet het belang van Aalsmeerders en andere omwonenden. Als Schiphol vanwege onderhoud lopende afspraken niet kan nakomen met Airliners, dan moet Schiphol gedurende die periode maar minder vliegbewegingen hanteren. De bedrijfsvoering van Schiphol is geen alles overkoepelend recht en ultieme waarheid.

In dit geval daar het nachtvluchten betreft, gaan de belangen van omwonende voor – het recht op nachtrust.