Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam J.S. Leene
Plaats Amsterdam
Datum 28 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Hierbij teken ik bezwaar aan tegen het verlenen van een vergunning voor Schiphol voor vrijstellingen voor beperkingen op baangebruik tijdens het geplande onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Dit zou tot gevolg hebben dat onderwonenden van de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan aan nog meer geluidsoverlast en schadelijke stoffen worden blootgesteld dan nu al het geval is. Dit is op geen enkele manier te verantwoorden. Gezien het jarenlang ontbreken van betrouwbare geluids- en emissienormen en een gebrek aan handhaving is de situatie voor deze onderwonenden zodanig uit de hand gelopen dat gesproken kan worden van mensonterende praktijken, gesanctioneerd door de overheid. In dit kader is het faciliteren van Schiphol voor regulier baanonderhoud door bestaande reeds zeer riante regels nog verder op te rekken, inclusief het toestaan van meer nachtvluchten, volstrekt onacceptabel.
Ten tweede is Schiphol is een commercieel bedrijf en dient onderhoud daarom binnen de eigen bedrijfsvoering te worden opgevangen. Er is geen sprake van enig zwaarwegend belang dat het verlenen van vrijstellingen van de al veel te ruime regels zou kunnen rechtvaardigen. De vermeende commerciële baten van overstappassagiers en het belang om de tijdstippen waarop vakantievluchten aankomen of vertrekken te accommoderen wegen ten enen male niet op tegen het belang van de gezondheid van reeds zeer zwaar belaste onderwonenenden. Te vrezen valt dat het toestaan van extra nachtvluchten voor acute gezondheidsschade zal zorgen. Voldoende nachtrust (gemiddeld 8 uur, individuele behoefte afhankelijk van o.a. leeftijd variërend van 7-9 uur) is cruciaal voor het behoud van een normaal werkend hormoon- en immuunsysteem en frequente verstoring hiervan is bewezen zeer schadelijk.
Ten derde houden de genoemde voorzorgsmaatregelen, te weten omlooptijd / clustering / tijdstip jaar / standaard preferente baangebruik / spreiding overige werkzaamheden, geen enkele rekening met de intensiteit van de belasting gedurende de overlastperiode, die nu al veel te hoog is. Het preferente baangebruik wordt zodanig met voeten getreden dat secundaire banen zonder aannemelijke onderbouwing in feite primair worden ingezet.
Ter adstructie van deze bevindingen verwijs ik u naar de website Vliegherrie.nl, waar veelvuldig schrijnende meldingen te lezen zijn van onderwonenden uit onder meer Aalsmeer, Uithoorn en Buitenveldert.
Het is de hoogste tijd dat de overheid tot inkeer komt en de zorgplicht voor haar burgers nakomt.