Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 29 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
De voorgestelde vervangende grenswaarden geluidbelasting en vrijstelling van regels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met groot onderhoud aan het banenstelsel op de luchthaven Schiphol zoals beschreven in ‘Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023’ zijn onacceptabel.

Ondanks de huidige geluidsbelasting normen, staat de leefbaarheid in Aalsmeer e.o. al jaren onder druk. De soms onophoudelijke stroom van vliegtuigen van de Aalsmeerbaan (18L) en de Zwanenburgbaan (18C), vaak in stereo, zorgen al continue voor veel geluidsoverlast. Om nog maar te zwijgen van het fijnstof.

De vluchten tussen 6.00 en 8.00 fungeren helaas al regelmatig als ongewenste wekker. Nachtvluchten op de Aalsmeerbaan of welke andere baan zijn daarom voor mij onacceptabel.

Als reden voor de door Schiphol gevraagde verruimingen van de grenswaardes en verruiming van het baangebruik worden Europese regels genoemd. Maar op een drukke luchthaven als Schiphol is regulier onderhoud geen ongeplande gebeurtenis, maar iets dat periodiek terugkeert. Onderhoud dient dan ook in de standaard norm te vallen en kan geen reden zijn voor een verruiming van grenswaardes geluidsbelasting.

Uit deze consultatie kan ik niet opmaken of Schiphol ook maar 1 moment heeft overwogen of het aantal vluchten te verminderen tijdens het groot onderhoud. De belangen van omwonende lijkt in geen enkel opzicht te zijn meegenomen.

Daarom wil ik het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vragen de voorgestelde vervangende grenswaarden geluidbelasting en vrijstelling van regels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol in verband met groot onderhoud aan het banenstelsel op de luchthaven Schiphol niet door te zetten. Schiphol dient het aantal vluchten tijdens het groot onderhoud te verminderen, zodat nachtvluchten niet nodig zijn en omwonende een gezonde nachtrust kunnen hebben. Daar hebben wij recht op.