Wetsvoorstel strafbaarstelling verheerlijken van terrorisme en openbare steunbetuiging aan terroristische organisaties
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Haarlem
|
Datum
|
16 augustus 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op het wetsvoorstel? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Ik ben het niet eens dat de huidige maatschappij noodzaak heeft tot toevoeging van de benoemde artikelen. Artikel 132 is duidelijk en begrijpelijk inzake het strafbaar stellen van werving voor terroristische organisaties. De toevoegingen gaan echter te ver in het beperken van de vrijheid van meningsuiting. De motivatie geeft wellicht zelf al aan dat dit een begrenzing van de vrijheid van meningsuiting is, maar een noodzakelijke in de huidige maatschappij. Dit is m.i. tegenover gesteld. De maatschappij polariseert, dus het is inderdaad heel informatie te delen welke wel of niet accuraat is. Echter brengen de aanvullingen een te groot risico met zich mee in het beperken van meningsuiting, vooral wanneer het vredige protesten betreft. Een verkeerde formulering zou strafbaar kunnen zijn hoewel personen geen terroristisch motief hebben. Recente arrestaties in het VK op basis van uitingen van support voor een recent als terroristisch aangeduide organisatie aldaar, welke vreedzaam verliepen, zijn een duidelijk voorbeeld van mogelijke consequenties welke veel te ver gaan. Het gaat met name om de link aan de definitie van een terroristische organisatie en welke organisaties daar onder worden gesteld. Daar is weinig invloed op van het gewone volk en als daar dan vervolgens ook niet tegen geprotesteerd kan worden, dan verliest het volk haar stem. De EU terrorisme definitie is generiek en kan politiek gebruikt worden om organisaties met andere opinies, als dusdanig aan te duiden. Mogelijk kan gesteld worden dat er geprotesteerd mag worden tegen het toevoegen van een organisatie, maar de lijn wordt wel dun om te onderscheiden of dat als support wordt gezien. Recente gebeurtenissen in het VK op basis van vergelijkbare wetgeving is afdoende. Daarbij komt dat in het verleden diverse partijen / personen als terrorist werden aangeduid en later als helden van verzet. Voorbeelden zijn al door anderen gegeven zoals Nelson Mandela / ANC welke decennia lang op lijst van terroristen stond en later staatshoofd werd. Het wetsvoorstel is wellicht niet direct over hoe organisaties aan de terroristische lijst worden toegevoegd, maar het is wel de factor welke de vrijheid van meningsuiting en in dit geval in het verlengde ervan, de fysieke vrijheid van mensen in het gevaar brengt aangezien er mogelijke gevangenis straffen of boetes aan gekoppeld worden. Dit gaat niet alleen over beperking van vrijheid van meningsuiting, maar ook om vrijheidsberoving van de persoon zelf.