Subsidieregeling private laadinfrastructuur bij bedrijven

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Drachten
Datum 29 maart 2024

Vraag1

U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in het volgende:
• Verwacht u (met deze regeling) laadinfra te kunnen realiseren mede gezien de huidige situatie rondom netcongestie? Zo nee, wat zouden we kunnen doen om de regeling beter passend te maken?
• Wat zijn uw gedachten over de opgenomen maximumbedragen voor advies en realisatie van de laadinfrastructuur? M.u.v. concessiehouders.
• Sluit de gekozen vermogensindeling voor de verschillende subsidiebedragen aan op de in de praktijk te realiseren laadinfrastructuur?
• Wat zijn uw gedachten over de gestelde aanvraagverplichtingen om aan te tonen dat u als aanvrager over voldoende netcapaciteit beschikt?
Ja, wij verwachten met deze regeling laadinfra te kunnen realiseren, ondanks netcongestie. Wel is dit voor hogere vermogens en/of grotere laadpleinen een sterk beperkende factor. Een extra stimulans voor opslagmogelijkheden van energie, beschreven in 2.3.5-3, zou dit fors kunnen verbeteren. Zonder energieopslag zijn simpelweg vaak lagere laadvermogens mogelijk. Wij vragen om te heroverwegen toch een stimulering voor opslagmogelijkheden in te passen in de regeling.

Het maximumbedrag voor advies (2.3.6-1) lijkt ons niet toereikend, wanneer het om grotere laadpleinen (bijv 5+ DC laders) gaat. Zeker ivm netcongestie en het zo efficient mogelijk willen inzetten van beschikbare middelen, kan er een flinke analyse nodig zijn voor een gedegen advies. Wij vragen om een staffel toe te passen voor advisering, waarbij een hoger bedrag voor grotere laadpleinen van toepassing is.

De gekozen vermogensverdeling hebben wij geen opmerking over. Wel vragen wij om duidelijker te vermelden hoe deze vermogens worden beoordeeld. Artikel 2.3.12-1-e omschrijft 'een contract met de netbeheerder dat de voorziene netcapaciteit dekt' en 2.3.12-2 vult aan dat een capaciteitsberekening moet worden getoond. Zeker bij meerdere laadstations is het gebruikelijk dat een optelsom van de maximale vermogens van die laadstations lager is dan de beschikbare netcapaciteit. In de praktijk hebben laadpunten namelijk zelden een gelijktijdigheid van 100% en is met load-balancing een prima uitnutting van een dergelijke netaansluiting mogelijk. Sterker nog; indien er geen ‘overdimensionering’ plaatsvind, wordt er eigenlijk onnodig netcapaciteit geclaimd.
Wij vragen om deze eis helder te formuleren in de regeling en stellen voor dat zogenaamd ‘load-balancing’ wordt toegestaan ipv dat de optelling van laadvermogens lager moet zijn dan de netcapaciteit.

2.3.12-1-g insinueert dat er wordt getoetst op er subsidies worden gestapeld. Wij vragen om bij voorbaat aan te geven of en zo ja in welke mate stapelbaarheid van subsidies is toegestaan.