Wijziging van de Wet overige OCW-subsidies in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening
Reactie
Naam
|
Paratus Plus College (B.P. Slager)
|
Plaats
|
Odijk
|
Datum
|
24 april 2025
|
Vraag1
Wilt u reageren op Wijziging van de Wet overige OCW-subsidies in verband met uitbreiding van de mogelijkheid tot het toekennen van een onderwijsvoorziening? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een bericht te uploaden.
Paratus Plus College (educatieve dagbesteding) vraagt aandacht voor jongeren die buiten beeld vallen. In onze netwerken horen wij van ouders die door het ontbreken van inclusief onderwijs of de minimale keuze uit een vervolgopleiding na het VSO, noodgedwongen kiezen voor dagbesteding. Jongeren verblijven (gedeeltelijk) thuis en in dagbestedingen wat niet past bij hun wensen, potentie en ambities. Een onzichtbare groep jongeren die niet meegeteld wordt. Voortgezet speciaal onderwijs (VSO) wordt vaak als enige optie gezien na speciaal basisonderwijs en is de uitstroom dagbesteding en beschut werk al bepaald. De meeste VSO’s bieden onderwijs aan leerlingen t/m 18 jaar. Paratus Plus College biedt jongeren vanaf 16 jaar een inclusieve leerplek met een weekprogramma van 3 dagen les en 2 dagen stage vanuit projectonderwijs. Wij krijgen vraag van ouders of wij hun kind al na de basisschool een plek kunnen bieden. Maar dan komt de onderwijsinspectie om de hoek kijken. Stageplekken worden gekozen op basis van hun interesses en ambities. Zo ontstaat niet alleen ontwikkeling, maar ook inspiratie, motivatie en perspectief. Onze studenten kunnen niet ingeschreven worden bij reguliere scholen. Hun ontwikkeltrajecten worden nu bekostigd via de Wet langdurige zorg (WLZ). Als jongeren begeleid gaan wonen, vervalt deze mogelijkheid vaak: instellingen eisen betaling in Zorg In Natura (ZIN), of het PGB raakt op. Ouders moeten kiezen: onderwijs of begeleid wonen. Een keuze die in een rechtvaardig systeem nooit zou hoeven bestaan. Hoewel er regelingen zijn om zorg en onderwijs te combineren, zijn deze bureaucratisch en vaak alleen beschikbaar voor onderwijsinstellingen. Paratus Plus College kan alleen het (uitvoeren van) leerprogramma en persoonlijk ontwikkel pad investeren. Toch bouwen we zelf aan samenwerkingen, zoals met Sportacademie mbo Amersfoort en mbo Utrecht Zorg & Welzijn. Dat zijn investeringen in structurele samenwerkingen, maar de ruimte om het systeem blijvend te veranderen is nu nog beperkt. Wij roepen op dat deze wetswijziging ruimte biedt voor initiatieven als Paratus Plus College en onderwijsinstellingen stimuleert om samen inclusief onderwijs op te pakken. Dat betekent: Structurele/flexibele bekostiging van onderwijs buiten het reguliere stelsel; Toegang tot OCW-subsidies ongeacht formele onderwijsstatus; Erkenning en ondersteuning van hybride onderwijs-zorgvormen; Gelijke behandeling en onderwijsrecht, conform VN-verdrag Handicap en WGBH/CZ.